طبيعت انسان آناليز، تحليل و دو دو تا چهارتا را قبل از انجام هر کار يا اقداماتي ايجاب مي‌کند. همين که براي سفر به بررسي آب و هوا يا جاده‌ها مي‌پردازيم نشان مي‌دهد که انسان موجودي آينده‌نگر است و براي حفظ موقعيت و جايگاه خود هرگز بي‌گدار به آب نمي‌زند. نمونه ساده‌تر آن همان تجزيه و تحليل مختصر ما قبل از حرف زدن با ديگران است. همين که پيش از انتخاب کلمات به فرد مورد نظر و عقايد او توجه مي‌کنيم و سعي داريم از سوتفاهم‌هاي احتمالي جلوگيري کنيم يعني با دورانديشي توانستيم در يک مکالمه ساده به موفقيت برسيم. از آن جايي که در سخنراني هم شناخت و آناليز افراد اهميت خيلي بيش‌تري نسبت به گفتگوهاي روزمره دارد مخاطب‌شناسي سخنراني به عنوان رکن حياتي مطرح مي‌شود.


در حالي که آناليز مخاطبان کاملا سخنران را در برابر قضاوت‌هاي خوب و بدي که در انتظار او است بيمه نمي‌کند، حداقل به سخنران کمک مي‌کند در انتخاب موضوع، زباني که بايد با استفاده از آن مخاطبان را درگير کند، استايل خود و ساير جنبه‌هاي سخنراني بهتر تصميم‌گيري کند.


مخاطب‌شناسي در سخنراني


هر چه که آگاهي سخنران نسبت به ابعاد شخصيتي مخاطبان بيش‌تر باشد بهتر مي‌تواند ضمام سخنراني را به دست گيرد؛ اما در جمع‌آوري اين داده‌ها محدوديت‌هايي وجود دارد که دست و پاي سخنران را مي‌بندد. مثلا سخنران نمي‌تواند از تک تک افرادي که قرار است مقابل آن‌ها صحبت کند درباره علايق شخصي و ترجيح آن‌ها بپرسد و سلايق همه آن‌ها را در تصميم‌گيري خود دخالت دهد.


از اين رو تصميم گرفتيم با توجه به ضرورت مخاطب‌شناسي در سخنراني 3 روش کليدي براي آناليز بهتر مخاطبان را در کلاس امروز دانشگاه زندگي به بحث بگذاريم. تا پايان همراه ما بمانيد.


3 روش کليدي براي مخاطب‌شناسي در سخنراني


همان طور که يک پزشک پيش از تشخيص اطلاعات و تاريخچه کافي بيمار را جويا مي‌شود، يک سخنران هم براي تجويز صحيح و به جا کلمات نياز به آشنايي مختصري با تاريخچه کلي گروهي دارد که قرار است با آن‌ها دقايقي گفتگو داشته باشد. 3 روش استاندارد زير به آناليز بهتر مخاطبان کمک مي‌کنند:





مشاهده مقاله  5 رکن اساسي در ظاهر سخنران که معمولا از آن ها غافل هستيم




آناليز دموگرافيک مخاطبان در سخنراني


اطلاعاتي که در اين روش مورد بررسي قرار مي‌گيرند از ديرباز شامل سن، جنسيت، وضعيت شويي، نژاد و قوميت و شرايط اجتماعي اقتصادي آن‌ها مي‌باشند. در صورتي که مخاطبان شما ، کارمندان دانشجويان يا دانش‌آموزاني باشند که قبلا هم با آن‌ها در ارتباط بوده‌ايد قطعا نگرش کلي نسبت به دموگرافيک آن‌ها داريد؛ اما در صورتي که مخاطبان شما جمعيتي باشند که هرگز با آن‌ها در گذشته رو به رو نشده‌ايد چه طور؟


در اين موقعيت بهترين راهي که به نظر مي‌رسد کسب اطلاعات جامعي از سازمان يا موسسه‌اي است که از شما دعوت به سخنراني کرده است. مثلا اگر قرار است در ارتباط با اصول فن بيان در مشتري‌مداري براي کارکنان يک شرکت بازرگاني سخنراني کنيد خيلي راحت مي‌توانيد درباره دموگرافيک آن‌ها از همان سازمان اين داده‌ها را جويا شويد.


فراموش نکنيد که مخاطب‌شناسي در سخنراني مرز و حدود خاصي دارد. برخي از اطلاعات مثل اطلاعات تاهل افراد جز خط قرمزهايي محسوب مي‌شود که در سخنراني اجازه ورود بدان را نداريم.


فن بيان راهي براي ارتباط برقرار کردن را بياموزيم


آموزش فن بيان را اينجا بخوانيد


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : سخنراني ,آن‌ها ,مخاطبان ,سخنران ,اطلاعات ,آناليز ,بهتر مخاطبان ,کليدي براي ,آناليز بهتر ,دموگرافيک آن‌ها ,براي آناليز
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

اجاره ماشین عروس دانلود کتاب هزار طلسم pdf مجموعه ازهزاران طلسم ودعا نرم افزار مدیریت ساختمان هومتیک ویستا گرافیک فروشگاه اینترنتی سیپک دانلود آهنگ جدید مخزن الاسرار خرید و فروش طیور تراب HAME CHI